ADATKEZELÉSI
SZABÁLYZAT
0,4 KV
Kereskedelmi Kft
Adószám: 13544500-2-43
Cégjegyzékszám: 01-09-860775
Székhely: 1097
Budapest Fegyvergyár utca 5.
Ügyvezetők:
Borbély
Zoltán és Bodrogi Gábor
Jelen Szabályzat a Társaság adatkezelési tevékenységének
belső szabályait tartalmazza AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2016/679 RENDELETÉNEK - (2016.
április 27.) a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése
tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint
a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről (általános adatvédelmi
rendelet) – való megfelelés céljából.
A
Szabályzat megállapítása és módosítása az ügyvezető hatáskörébe tartozik.
Kelt,
Budapest 2018. május hó. 25. napján
TARTALOMJEGYZÉK
I.
FEJEZET - ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1.§ A Szabályzat célja
és hatálya
2. § Fogalom meghatározások
II. FEJEZET - AZ ADATKEZELÉS JOGSZERŰSÉGÉNEK BIZTOSÍTÁSA
3. § Adatkezelés az érintett hozzájárulása alapján
4. § Jogi kötelezettség
teljesítésén alapuló adatkezelés
5. § A Társaság adatkezelési tájékoztatója
III. FEJEZET -
MUNKAVISZONNYAL KAPCSOLATOS ADATKEZELÉSEK
6. § Munkaügyi, személyzeti nyilvántartás
7. § Alkalmassági vizsgálatokkal kapcsolatos
adatkezelés
8.§
Felvételre jelentkező munkavállalók adatainak kezelése, pályázatok,
önéletrajzok
9. § E-mail
fiók használatának ellenőrzésével kapcsolatos adatkezelés
10.
§ Számítógép, laptop, ellenőrzésével kapcsolatos adatkezelés
11. § A munkahelyi internethasználat ellenőrzésével
kapcsolatos adatkezelés
12.§ Céges mobiltelefon használatának ellenőrzésével
kapcsolatos adatkezelés
13. § Munkahelyi be- és
kiléptetéssel kapcsolatos adatkezelés
14.
§ Munkahelyi kamerás megfigyeléssel kapcsolatos adatkezelés
IV. FEJEZET - SZERZŐDÉSHEZ KAPCSOLÓDÓ ADATKEZELÉSEK
15. § Szerződő partnerek adatainak kezelése – vevők,
szállítók nyilvántartása
16.§ Jogi személy ügyfelek, vevők,
szállítók természetes személy képviselőinek elérhetőségi adatai
17. § Regisztráció a Társaság honlapján
18 § Hírlevél szolgáltatáshoz kapcsolódó
adatkezelés
19. § Közösségi irányelvek /
Adatkezelés a Társaság Facebook oldalán
20. § Direkt marketing célú adatkezelés
V. FEJEZET - JOGI KÖTELEZETTSÉGEN ALAPULÓ
ADATKEZELÉSEK
21. § Adatkezelés adó- és számviteli kötelezettségek
teljesítése céljából
22.
§ Kifizetői adatkezelés
23.
§ A Levéltári
törvény szerint maradandó értékű iratokra vonatkozó adatkezelés
24. § Adatkezelés pénzmosás / terrorizmus finanszírozása elleni kötelezettségek teljesítése, és korlátozó intézkedések céljából
VI.
FEJEZET - ADATBIZONSÁGI INTÉZKEDÉSEK
25.
§ Adatbiztonsági
intézkedések
VII. FEJEZET - A TÁRSASÁG
ADATFELDOLGOZÓ TEVÉKENYSÉGE
26.§ Adatfeldolgozó tevékenységek
27. §
Adatfeldolgozói garancianyújtás
28.
§ A megbízó
(adatkezelő) kötelezettségei és jogai
29.
§ Társaságunk, mint adatfeldolgozó kötelezettségei és jogai
30. A Társaság adatfeldolgozási tevékenységének általános
szerződési feltételei
VIII. FEJEZET - ADATVÉDELMI INCIDENSEK KEZELÉSE
31. § Az adatvédelmi incidens
fogalma
32. § Adatvédelmi incidensek
kezelés, orvoslása
33. § Adatvédelmi incidensek
nyilvántartása
IX. FEJEZET - AZ ÉRINTETT SZEMÉLY JOGAI
34.§ Tájékoztatás az érintett
jogairól
X. FEJEZET - ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
35.
§ A Szabályzat
megállapítása és módosítása
36. § Intézkedések a szabályzat megismertetése
MELLÉKLETEK
1. melléklet |
Adatkérő lap személyes
adatok hozzájáruláson alapuló kezeléséhez |
2. melléklet |
Adatkezelés tájékoztató az
érintett természetes személy jogairól személyes adatai kezelése
vonatkozásában |
3. melléklet |
Tájékoztató a munkavállaló
személyes adatainak kezeléséről és személyhez fűződő jogokról |
4. melléklet |
Tájékoztató munkavállaló
részére alkalmassági vizsgálatáról |
5. melléklet |
Tájékoztató kamerás
megfigyelőrendszer alkalmazásáról |
6. melléklet |
Adatkezelési kikötés
természetes személlyel kötött szerződéshez |
7. melléklet |
Hozzájáruló nyilatkozat
jogi személyszerződő partnerek természetes személy képviselőinek elérhetőségi
adatai kezeléséhez |
8. melléklet |
Az adatfeldolgozó
munkavállalóinak titoktartási nyilatkozata |
9.a melléklet |
Az adatfeldolgozási
tevékenység általános szerződési feltételei - standard |
9.b melléklet |
Az adatfeldolgozási
tevékenység általános szerződési feltételei - könyvelőirodák részére |
|
|
|
|
I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. § A Szabályzat célja és
hatálya
(1) E Szabályzat célja azon belső szabályok megállapítása és
intézkedések megalapozása, amelyek biztosítják, hogy a Társaság adatkezelő és
adatfeldolgozó tevékenysége megfeleljen AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU)
2016/679 RENDELETÉNEK - (2016. április 27.) a természetes személyeknek a
személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok
szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről
(általános adatvédelmi rendelet, a továbbiakban: Rendelet) – továbbá az
információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi
CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.)
rendelkezéseinek.
(2) E Szabályzat hatálya természetes
személyre vonatkozó személyes adatok Társaság általi kezelésére terjed ki.
(3)
Egyéni vállalkozó, egyéni cég, őstermelő ügyfeleket, vevőket,
szállítókat e szabályzat alkalmazásában természetes személynek kell tekinteni.
(4) Szabályzat
hatálya nem terjed ki az olyan személyes adatkezelésre, amely jogi személyekre
vonatkozik, beleértve a jogi személy nevét és formáját, valamint a jogi személy
elérhetőségére vonatkozó adatokat GDPR (14)
2. § Fogalom meghatározások
E Szabályzat alkalmazásában irányadó fogalom meghatározásokat
a Rendelet 4. cikke tartalmazza. Ennek megfelelően emeljük ki a főbb fogalmakat:
1. „személyes adat”: azonosított vagy azonosítható
természetes személyre („érintett”) vonatkozó bármely információ; azonosítható
az a természetes személy, aki közvetlen vagy közvetett módon, különösen
valamely azonosító, például név, szám, helymeghatározó adat, online azonosító
vagy a természetes személy testi, fiziológiai, genetikai, szellemi, gazdasági,
kulturális vagy szociális azonosságára vonatkozó egy vagy több tényező alapján
azonosítható;
2. „adatkezelés”: a személyes adatokon vagy adatállományokon
automatizált vagy nem automatizált módon végzett bármely művelet vagy műveletek
összessége, így a gyűjtés, rögzítés, rendszerezés, tagolás, tárolás, átalakítás
vagy megváltoztatás, lekérdezés, betekintés, felhasználás, közléstovábbítás,
terjesztés vagy egyéb módon történő hozzáférhetővé tétel útján, összehangolás
vagy összekapcsolás, korlátozás, törlés, illetve megsemmisítés;
3. „az adatkezelés korlátozása”: a tárolt személyes adatok
megjelölése jövőbeli kezelésük korlátozása céljából;
4. „profilalkotás”: személyes adatok automatizált
kezelésének bármely olyan formája, amelynek során a személyes adatokat valamely
természetes személyhez fűződő bizonyos személyes jellemzők értékelésére,
különösen a munkahelyi teljesítményhez, gazdasági helyzethez, egészségi
állapothoz, személyes preferenciákhoz, érdeklődéshez, megbízhatósághoz,
viselkedéshez, tartózkodási helyhez vagy mozgáshoz kapcsolódó jellemzők
elemzésére vagy előrejelzésére használják;
5. „álnevesítés”: a személyes adatok olyan módon történő
kezelése, amelynek következtében további információk felhasználása nélkül többé
már nem állapítható meg, hogy a személyes adat mely konkrét természetes
személyre vonatkozik, feltéve hogy az ilyen további információt külön tárolják,
és technikai és szervezési intézkedések megtételével biztosított, hogy
azonosított vagy azonosítható természetes személyekhez ezt a személyes adatot
nem lehet kapcsolni;
6. „nyilvántartási rendszer”: a személyes adatok bármely
módon – centralizált, decentralizált vagy funkcionális, vagy földrajzi
szempontok szerint – tagolt állománya, amely meghatározott ismérvek alapján
hozzáférhető;
7. „adatkezelő”: az a természetes vagy jogi személy,
közhatalmi szerv, ügynökség vagy bármely egyéb szerv, amely a személyes adatok
kezelésének céljait és eszközeit önállóan vagy másokkal együtt meghatározza; ha
az adatkezelés céljait és eszközeit az uniós vagy a tagállami jog határozza
meg, az adatkezelőt vagy az adatkezelő kijelölésére vonatkozó különös
szempontokat az uniós vagy a tagállami jog is meghatározhatja;
8. „adatfeldolgozó”: az a természetes vagy jogi személy,
közhatalmi szerv, ügynökség vagy bármely egyéb szerv, amely az adatkezelő
nevében személyes adatokat kezel;
9. „címzett”:
az a természetes vagy jogi személy, közhatalmi szerv, ügynökség vagy bármely
egyéb szerv, akivel, vagy amellyel a személyes adatot közlik, függetlenül
attól, hogy harmadik fél-e. Azon közhatalmi szervek, amelyek egy egyedi
vizsgálat keretében az uniós vagy a tagállami joggal összhangban férhetnek
hozzá személyes adatokhoz, nem minősülnek címzettnek; az említett adatok e
közhatalmi szervek általi kezelése meg kell, hogy feleljen az adatkezelés
céljainak megfelelően az alkalmazandó adatvédelmi szabályoknak;
10. „harmadik fél”: az a természetes vagy jogi személy,
közhatalmi szerv, ügynökség vagy bármely egyéb szerv, amely nem azonos az
érintettel, az adatkezelővel, az adatfeldolgozóval vagy azokkal a személyekkel,
akik az adatkezelő vagy adatfeldolgozó közvetlen irányítása alatt a személyes
adatok kezelésére felhatalmazást kaptak;
11. „az érintett hozzájárulása”: az érintett akaratának
önkéntes, konkrét és megfelelő tájékoztatáson alapuló és egyértelmű
kinyilvánítása, amellyel az érintett nyilatkozat vagy a megerősítést
félreérthetetlenül kifejező cselekedet útján jelzi, hogy beleegyezését adja az
őt érintő személyes adatok kezeléséhez;
12. „adatvédelmi incidens”: a biztonság olyan sérülése,
amely a továbbított, tárolt vagy más módon kezelt személyes adatok véletlen
vagy jogellenes megsemmisítését, elvesztését, megváltoztatását, jogosulatlan
közlését vagy az azokhoz való jogosulatlan hozzáférést eredményezi.
II. FEJEZET
AZ ADATKEZELÉS
JOGSZERŰSÉGÉNEK BIZTOSÍTÁSA
3. § Adatkezelés az érintett hozzájárulása
alapján
(1)
Amennyiben a Társaság hozzájáruláson alapuló adatkezelést kíván végezni,
az érintett hozzájárulását személyes adatai kezeléséhez az 1. számú
melléklet szerinti adatkérő lap szerinti tartalommal és tájékoztatással
kell kérni.
(2) Hozzájárulásnak minősül az is, ha az érintett a
Társaság internetes honlapjának megtekintése során bejelöl egy erre vonatkozó
négyzetet, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások igénybevétele
során erre vonatkozó technikai beállításokat hajt végre, valamint bármely egyéb
olyan nyilatkozat vagy cselekedet is, amely az adott összefüggésben az érintett
hozzájárulását személyes adatainak tervezett kezeléséhez egyértelműen jelzi.
(3) A hozzájárulás az ugyanazon cél vagy célok
érdekében végzett összes adatkezelési tevékenységre kiterjed. Ha az adatkezelés
egyszerre több célt is szolgál, akkor a hozzájárulást az összes adatkezelési
célra vonatkozóan meg kell adni.
(4) Ha az érintett hozzájárulását olyan írásbeli
nyilatkozat keretében adja meg, amely más ügyekre is vonatkozik – pl, értékesítési, szolgáltatási szerződés megkötése - a
hozzájárulás iránti kérelmet ezektől a más ügyektől egyértelműen
megkülönböztethető módon kell előadni, érthető és könnyen hozzáférhető
formában, világos és egyszerű nyelvezettel. Az érintett hozzájárulását
tartalmazó ilyen nyilatkozat bármely olyan része, amely sérti a Rendeletet,
kötelező erővel nem bír.
(5) A Társaság nem kötheti szerződés megkötését,
teljesítését olyan személyes adatok kezeléséhez való hozzájárulás megadásához,
amelyek nem szükségesek a szerződés teljesítéséhez.
(6) A hozzájárulás visszavonását
ugyanolyan egyszerű módon kell lehetővé tenni, mint annak megadását.
(7) Ha a személyes adat felvételére az érintett hozzájárulásával
került sor, az adatkezelő a felvett adatokat törvény eltérő rendelkezésének
hiányában a rá vonatkozó jogi kötelezettség teljesítése céljából további külön
hozzájárulás nélkül, valamint az érintett hozzájárulásának visszavonását
követően is kezelheti.
4. § Jogi kötelezettség teljesítésén alapuló adatkezelés
(1) A jogi kötelezettségen
alapuló adatkezelés esetén a kezelhető adatok körére, az adatkezelés céljára,
az adatok tárolásának időtartamára, a címzettekre az alapul szolgáló jogszabály
rendelkezései irányadók.
(2) A jogi kötelezettség
teljesítése jogcímén alapuló adatkezelés az érintett hozzájárulásától
független, mivel az adatkezelést jogszabály határozza meg. Az érintettel az
adatkezelés megkezdése előtt ez esetben közölni kell, hogy az adatkezelés
kötelező, továbbá az érintettet az adatkezelés megkezdése előtt egyértelműen és
részletesen tájékoztatni kell az adatai kezelésével kapcsolatos minden tényről,
így különösen az adatkezelés céljáról és jogalapjáról, az adatkezelésre és az
adatfeldolgozásra jogosult személyéről, az adatkezelés időtartamáról, arról, ha
az érintett személyes adatait az adatkezelő a rá vonatkozó jogi kötelezettség
alapján kezeli, illetve arról, hogy kik ismerhetik meg az adatokat. A
tájékoztatásnak ki kell terjednie az érintett adatkezeléssel kapcsolatos
jogaira és jogorvoslati lehetőségeire is. Kötelező adatkezelés esetén a
tájékoztatás megtörténhet az előbbi információkat tartalmazó jogszabályi
rendelkezésekre való utalás nyilvánosságra hozatalával is.
5. § A Társaság adatkezelési
tájékoztatója
(1) A Társaság általános adatkezelési tájékoztatóját a 2. számú melléklet tartalmazza.
(2) A Társaság valamennyi adatkezelése során
köteles biztosítani az érintett jogainak gyakorlását.
III. FEJEZET
MUNKAVISZONNYAL KAPCSOLATOS ADATKEZELÉSEK
6.
§ Munkaügyi, személyzeti nyilvántartás
(1) A
munkavállalóktól kizárólag olyan adatok kérhetők és tarthatók nyilván, valamint
olyan munkaköri orvosi alkalmassági vizsgálatok végezhetők, amelyek
munkaviszony létesítéséhez, fenntartásához és megszüntetéséhez, illetve a
szociális-jóléti juttatások biztosításához szükségesek és a munkavállaló személyhez
fűződő jogait nem sértik.
(2) A Társaság munkáltatói
jogos érdekeinek érvényesítése (Rendelet 6. cikk (1) bekezdése f)) jogcímén munkaviszony létesítése,
teljesítése vagy megszűnése céljából kezeli a munkavállaló alábbi adatait:
1. név
2. születési név,,
3. születési
ideje,
4. anyja neve,
5. lakcíme,
6.
állampolgársága,
7. adóazonosító
jele,
8. TAJ száma,
9. nyugdíjas
törzsszám (nyugdíjas munkavállaló esetén),
10. telefonszám,
11. e-mail cím,
12. személyi igazolvány száma,
13. lakcímet igazoló
hatósági igazolvány száma,
14.
bankszámlaszáma,
15. online
azonosító (ha van)
16. munkába lépésének kezdő és befejező időpontja,
17. munkakör,
18. iskolai végzettségét, szakképzettségét igazoló okmány másolata,
19. fénykép,
20. önéletrajz,
21. munkabérének összege, a bérfizetéssel, egyéb
juttatásaival kapcsolatos adatok,
22. a munkavállaló munkabéréből jogerős határozat vagy
jogszabály, illetve írásbeli hozzájárulása alapján levonandó tartozást, illetve
ennek jogosultságát,
25. munkakörtől függően erkölcsi bizonyítványa
27. magánnyugdíj-pénztári és önkéntes kölcsönös
biztosító pénztári tagság esetén a pénztár megnevezése, azonosító száma és a
munkavállaló tagsági száma,
28. külföldi munkavállaló esetén útlevélszám;
munkavállalási jogosultságot igazoló dokumentumának megnevezését és száma,
29 munkavállalót ért balesetek jegyzőkönyveiben
rögzített adatokat;
(3) Betegségre
és szakszervezeti tagságára vonatkozó adatokat a munkáltató csak a Munka Törvénykönyvben
meghatározott jog, vagy kötelezettség teljesítése céljából kezel.
(4) A személyes adatok címzettjei: a munkáltató
vezetője, munkáltatói jogkör gyakorlója, a Társaság munkaügyi feladatokat
ellátó
munkavállalói és adatfeldolgozói.
(5) A Társaság tulajdonosai részére csak a vezető
állású munkavállalók személyes adatai továbbíthatók.
(6) A személyes adatok tárolásának időtartama: a munkaviszony
megszűnését követő 3 év.
(7) Az érintettel az adatkezelés megkezdése előtt
közölni kell, hogy az adatkezelés a Munka törvénykönyvén és a munkáltató jogos
érdekeinek érvényesítésén alapul
(8) A munkáltató a munkaszerződés
megkötésével egyidejűleg a jelen szabályzat 3. számú melléklete
szerinti Tájékoztató átadásával tájékoztatja a munkavállalót személyes adatainak kezeléséről és személyhez
fűződő jogokról.
7.
§ Alkalmassági vizsgálatokkal kapcsolatos adatkezelés
(1) A munkavállalóval szemben csak olyan
alkalmassági vizsgálat alkalmazható, amelyet munkaviszonyra vonatkozó szabály
ír elő, vagy amely munkaviszonyra vonatkozó szabályban meghatározott jog
gyakorlása, kötelezettség teljesítése érdekében szükséges. A vizsgálat előtt részletesen tájékoztatni kell a
munkavállalókat többek között arról, hogy az alkalmassági vizsgálat milyen
készség, képesség felmérésére irányul, a vizsgálat milyen eszközzel, módszerrel
történik. Amennyiben jogszabály írja elő a vizsgálat elvégzését, akkor
tájékoztatni kell a munkavállalókat a jogszabály címéről és a pontos
jogszabályhelyről is. E Tájékoztatáshoz kapcsolódó adatkezelési tájékoztató
mintáját jelen szabályzat 4. számú melléklete
tartalmazza.
(2) A munkaalkalmasságra, felkészültségre irányuló tesztlapok a
munkáltató mind a munkaviszony létesítése előtt, mind pedig a munkaviszony
fennállása alatt kitöltetheti a munkavállalókkal.
(3) Az egyértelműen munkaviszonnyal kapcsolatos, a munkafolyamatok
hatékonyabb ellátása, megszervezése érdekében csak akkor tölthető ki a
munkavállalók nagyobb csoportjával pszichológiai, vagy személyiségjegyek
kutatására alkalmas tesztlap, ha az elemzés során felszínre került adatok nem
köthetők az egyes konkrét munkavállalókhoz, vagyis anonim módon történik az
adatok feldolgozása.
(4) A kezelhető személyes adatok köre: a
munkaköri alkalmasság ténye, és az ehhez szükséges feltételek.
(5) Az adatkezelés jogalapja: a munkáltató jogos
érdeke.
(6) A személyes adatok kezelésének
célja: munkaviszony
létesítése, fenntartása, munkakör betöltése.
(7) A személyes adatok címzettjei,
illetve a címzettek kategóriái: A vizsgálat eredményt a vizsgált munkavállalók, illetve a
vizsgálatot végző szakember ismerhetik meg. A munkáltató csak azt az
információt kaphatja meg, hogy a vizsgált személy a munkára alkalmas-e vagy
sem, illetve milyen feltételek biztosítandók ehhez. A vizsgálat részleteit,
illetve annak teljes dokumentációját azonban a munkáltató nem ismerheti meg.
(8) A személyes adatok kezelésének
időtartama: a munkaviszony megszűnését követő 3 év.
8. § Felvételre jelentkező munkavállalók
adatainak kezelése, pályázatok, önéletrajzok
(1) A kezelhető személyes adatok köre: a természetes
személy neve, születési ideje, helye, anyja neve, lakcím, képesítési adatok,
fénykép, telefonszám, e-mail cím, a jelentkezőről készített munkáltatói
feljegyzés (ha van).
(2) A személyes adatok kezelésének célja:
jelentkezés, pályázat elbírálása, a kiválasztottal munkaszerződés kötése. Az
érintettet tájékoztatni kell
arról, ha a munkáltató nem őt választotta az adott állásra.
(3) Az adatkezelés jogalapja: az
érintett hozzájárulása.
(4) A személyes adatok címzettjei, illetve a címzettek kategóriái: a
Társaságnál munkáltatói jogok gyakorlására jogosult vezető, munkaügyi
feladatokat ellátó munkavállalók.
(5) A személyes
adatok tárolásának időtartama: A jelentkezés, pályázat elbírálásáig. A ki nem választott jelentkezők személyes adatait törölni kell. Törölni
kell annak adatait is, aki jelentkezését, pályázatát visszavonta.
(6) A munkáltató csak az érintett kifejezett, egyértelmű
és önkéntes hozzájárulása alapján őrizheti meg a pályázatokat, feltéve, ha azok
megőrzésére a jogszabályokkal összhangban álló adatkezelési célja elérése
érdekében szükség van. E hozzájárulást a
felvételi eljárás lezárását követően kell kérni a jelentkezőktől.
9.
§ E-mail fiók használatának ellenőrzésével kapcsolatos adatkezelés
(1) Ha a Társaság e-mail fiókot bocsát a munkavállaló rendelkezésére – ezen e-mail címet és fiókot a munkavállaló kizárólag munkaköri feladatai céljára használhatja, annak érdekében, hogy a munkavállalók ezen keresztül tartsák egymással a kapcsolatot, vagy a munkáltató képviseletében levelezzenek az ügyfelekkel, más személyekkel, szervezetekkel.
(2)
A munkavállaló az e-mail fiókot személyes
célra nem használhatja, a fiókban személyes leveleket nem tárolhat.
(3) A munkáltató jogosult az e-mail fiók teljes tartalmát
és használatát rendszeresen – 3 havonta - ellenőrizni, ennek során az
adatkezelés jogalapja a munkáltató jogos érdeke. Az ellenőrzés célja az e-mail
fiók használatára vonatkozó munkáltatói rendelkezés betartásának ellenőrzése,
továbbá a munkavállalói kötelezettségek (Mt. 8.§, 52. §) ellenőrzése.
(4) Az ellenőrzésre és adatkezelésre a munkáltató
vezetője, vagy a munkáltatói jogok gyakorlója jogosult.
(5) Amennyiben
az ellenőrzés körülményei nem zárják ki ennek lehetőségét, biztosítani kell,
hogy a munkavállaló jelen lehessen az ellenőrzés során.
(6) Az ellenőrzés előtt tájékoztatni
kell a munkavállalót arról, hogy milyen munkáltatói érdek miatt kerül sor az
ellenőrzésre, munkáltató részéről ki végezheti az ellenőrzést, - milyen
szabályok szerint kerülhet sor ellenőrzésre (fokozatosság elvének betartása) és
mi az eljárás menete, - milyen jogai és jogorvoslati lehetőségei vannak a az e-mail fiók ellenőrzésével együtt járó adatkezeléssel
kapcsolatban.
(7) Az ellenőrzés során a fokozatosság elvét kell alkalmazni,
így elsődlegesen az e-mail címéből és tárgyából kell megállapítani, hogy az a
munkavállaló munkaköri feladatával kapcsolatos, és nem személyes célú. Nem
személyes célú e-mailek tartalmát a munkáltató korlátozás nélkül vizsgálhatja.
(8) Ha jelen szabályzat rendelkezéseivel ellentétben
az állapítható meg, hogy a munkavállaló az e-mail fiókot személyes célra
használta, fel kell szólítani a munkavállalót, hogy a személyes adatokat
haladéktalanul törölje. A munkavállaló távolléte, vagy együttműködésének hiánya
esetén a személyes adatokat az ellenőrzéskor a munkáltató törli. Az e-mail fiók
jelen szabályzattal ellentétes használata miatt a munkáltató a munkavállalóval
szemben munkajogi jogkövetkezményeket alkalmazhat.
(9) A munkavállaló az e-mail fiók ellenőrzésével együtt járó adatkezeléssel kapcsolatban
e szabályzatnak az érintett jogairól szóló fejezetében írt jogokkal élhet.
10. § Számítógép, laptop, ellenőrzésével
kapcsolatos adatkezelés
(1)
A Társaság által a
munkavállaló részére munkavégzés céljára rendelkezésre bocsátott számítógépet,
laptopot, a munkavállaló kizárólag munkaköri feladata ellátására használhatja,
ezek magáncélú használatát a Társaság megtiltja, ezen eszközökön a munkavállaló
semmilyen személyes adatot, levelezését nem kezelheti, és nem tárolhatja. A munkáltató ezen eszközökön tárolt adatokat
ellenőrizheti. Ezen eszközök munkáltató
általi ellenőrzésére és jogkövetkezményire egyebekben az előbbi 9.§ rendelkezései
irányadók.
11.
§ A munkahelyi internethasználat ellenőrzésével kapcsolatos adatkezelés
(1) A munkavállaló csak a munkaköri feladatával
kapcsolatos honlapokat tekintheti meg, a személyes célú munkahelyi internethasználatot
a munkáltató megtiltja.
(2) A munkaköri feladatként a Társaság nevében
elvégzett internetes regisztrációk jogosultja a Társaság, a regisztráció során
a társaságra utaló azonosítót, jelszót kell alkalmazni. Amennyiben a személyes
adatok megadása is szükséges a regisztrációhoz, a munkaviszony megszűnésekor
azok törlését köteles kezdeményezni a Társaság.
(3) A munkavállaló munkahelyi internet használatát a
munkáltató ellenőrizheti, amelyre és jogkövetkezményire a 9. § rendelkezései
irányadók.
12.§
Céges mobiltelefon használatának ellenőrzésével kapcsolatos adatkezelés
(1)
A munkáltató nem engedélyezi a céges mobiltelefon magáncélú használatát, a
mobiltelefon csak munkavégzéssel összefüggő célokra használható, és a
munkáltató valamennyi kimenő hívás hívószámát és adatait, továbbá a
mobiltelefonon tárolt adatokat ellenőrizheti.
(2)
A munkavállaló köteles bejelenteni a munkáltatónak, ha a céges mobiltelefont
magáncélra használta. Ez esetben az ellenőrzés akként folytatható le, hogy a munkáltató hívásrészletezőt kér a telefonszolgáltatótól
és felhívja a munkavállalót arra, hogy a dokumentumon a magáncélú hívások
esetében a hívott számokat tegye
felismerhetetlenné. A
munkáltató előírhatja, hogy a magáncélú hívások költségeit a munkavállaló
viselje.
(3)
Egyebekben az ellenőrzésre és jogkövetkezményire
a 9.§ rendelkezései irányadók.
13. § Munkahelyi be- és kiléptetéssel kapcsolatos
adatkezelés
(1)
Beléptető rendszer (nem elektronikus) működtetése esetén tájékoztatást kell
elhelyezni az adatkezelő személyéről és az adatok kezelésének módjáról.
(2) A kezelhető személyes adatok köre: a természetes személy neve, lakcíme, gépkocsi rendszáma, belépés, kilépés ideje.
(3) Az adatkezelés jogalapja: a munkáltató jogos
érdekeinek érvényesítése.
(4)
A személyes adatok kezelésének célja: vagyonvédelem, szerződés teljesítése,
munkavállalói kötelezettségek teljesítésének ellenőrzése.
(5)
A személyes adatok címzettjei, illetve a címzettek kategóriái: a Társaságnál
munkáltatói jogok gyakorlására jogosult vezető, adatfeldolgozóként a Társaság
vagyonvédelmi megbízottjának foglalkoztatottjai.
(6) A személyes adatok kezelésének időtartama: 6
hónap.
14. § Munkahelyi kamerás
megfigyeléssel kapcsolatos adatkezelés
(1) Társaságunk a
székhelyén, telephelyén, az ügyfélfogadásra nyitva álló helyiségeiben az emberi
élet, testi épség, személyi szabadság, az üzleti titok védelme és a
vagyonvédelem céljából elektronikus megfigyelőrendszert alkalmaz, amely
közvetlen megfigyelést vagy kép-, hang-, vagy kép- és hangrögzítést és tárolást
is lehetővé tesz, ez alapján személyes
adatnak tekinthető az érintett
magatartása is, amit a kamera rögzít.
(2)
Ezen adatkezelés jogalapja a munkáltató
jogos érdekeinek érvényesítése, és az érintett hozzájárulása.
(3) Az elektronikus
megfigyelőrendszer adott területen történő alkalmazásának tényéről jól látható
helyen, jól olvashatóan, a területen megjelenni kívánó harmadik személyek
tájékozódását elősegítő módon figyelemfelhívó jelzést, tájékoztatást kell
elhelyezni. A tájékoztatást minden egyes kamera vonatkozásában meg kell adni.
Ez a tájékoztatás tartalmazza az elektronikai vagyonvédelmi rendszer
által folytatott megfigyelés tényéről, valamint a rendszer által rögzített,
személyes adatokat tartalmazó kép- és hangfelvétel készítésének, tárolásának
céljáról, az adatkezelés jogalapjáról, a felvétel tárolásának helyéről, a
tárolás időtartamáról, a rendszert alkalmazó (üzemeltető) személyéről, az
adatok megismerésére jogosult személyek köréről, a felvétel tárolásával
kapcsolatos adatbiztonsági intézkedésekről, továbbá az érintettek jogaira és
érvényesítésük rendjére vonatkozó tájékoztatást is. A tájékoztatás mintája a szabályzat 5. számú Melléklete.
(4) A megfigyelt területre
belépő harmadik személyekről (ügyfelek, látogatók, vendégek) kép és
hangfelvétel a hozzájárulásukkal készíthető és kezelhető. A hozzájárulás ráutaló magatartással is
megadható. Ráutaló magatartás különösen, ha az ott tartózkodó természetes
személy a megfigyelt területre az oda kihelyezett elektronikus megfigyelő-rendszer
alkalmazásáról tájékoztató jelzés, ismertetés ellenére a területre bemegy.
(5) A rögzített
felvételeket felhasználás hiányában maximum 3 (három) munkanapig őrizhetők meg.
Felhasználásnak az minősül, ha a rögzített kép-, hang-, vagy kép- és
hangfelvételt, valamint más személyes adatot bírósági vagy más hatósági
eljárásban bizonyítékként kívánják felhasználni.
(6) Adatbiztonsági
intézkedések:
a) a képfelvételek
megtekintésére és visszanézésére szolgáló monitor úgy kell elhelyezni, hogy a
képfelvételek sugárzása alatt azokat a jogosultsági koron kívül más személy ne
láthassa.
b) A megfigyelés és a
tárolt képfelvételek visszanézése kizárólag a jogsértő cselekmények kiszűrése,
az azok megszüntetéséhez szükséges intézkedések kezdeményezése céljából
végezhető.
c) A kamerák által
sugárzott képekről a központi felvevő egységen kívül más eszközzel felvételt
készíteni nem lehet.
d) A felvétel hordozó
eszközeit elzárt helyen kell tárolni.
e) A tárolt
képfelvételekhez hozzáférés csak biztonságos módon, és akként történhet, hogy
az adatkezelő személye azonosítható legyen.
f) A tárolt képfelvételek visszanézését és a
képfelvételekről készített mentést dokumentálni kell.
g) A jogosultság indokának
megszűnése esetén a tárolt képfelvételekhez a hozzáférést haladéktalanul meg
kell szüntetni.
h) A rögzítő készülékben
elkülönített merevlemezről fut az operációs rendszer és a rögzítésre került
felvételek. A felvételekről külön biztonsági másolat nem készül.
i) Jogsértő cselekmény
észlelését követően a cselekményről készült felvétel tarolása
és a szükséges hatósági
eljárás haladéktalanul kezdeményezése felől intézkedni kell, egyben
tájékoztatni kell a hatóságot, hogy a cselekményről képfelvétel készült.
(7) Az, akinek jogát vagy jogos érdekét a kép-,
hang-, vagy a kép- és hangfelvétel adatának rögzítése érinti, a kép-, hang-,
valamint kép- és hangfelvétel rögzítésétől számított három munkanapon belül
jogának vagy jogos érdekének igazolásával kérheti, hogy az adatot annak
kezelője ne semmisítse meg, illetve ne törölje.
(8)
Nem lehet elektronikus megfigyelőrendszert alkalmazni olyan helyiségben,
amelyben a megfigyelés az emberi méltóságot sértheti, így különösen az
öltözőkben, zuhanyzókban, az illemhelyiségekben vagy például orvosi szobában,
illetve az ahhoz tartozó váróban, továbbá az olyan helyiségben sem, amely a
munkavállalók munkaközi szünetének eltöltése céljából lett kijelölve.
(9)
Ha a munkahely területén jogszerűen senki sem tartózkodhat - így különösen
munkaidőn kívül vagy a munkaszüneti napokon - akkor a munkahely teljes területe
(így például az öltözők, illemhelyek, munkaközi szünetre kijelölt helyiségek)
megfigyelhető.
(10)
Az elektronikus megfigyelőrendszerrel rögzített adatok megtekintésére a
törvényben erre feljogosítottakon kívül a jogsértések feltárása és a rendszer
működésének ellenőrzés céljából a kezelő személyzet, a munkáltató vezetője és
helyettese, továbbá a megfigyelt terület munkahelyi vezetője jogosult.
IV. FEJEZET
SZERZŐDÉSHEZ KAPCSOLÓDÓ ADATKEZELÉSEK
15.
§ Szerződő partnerek adatainak kezelése – vevők, szállítók nyilvántartása
(1) A Társaság szerződés
teljesítése jogcímén a szerződés megkötése, teljesítése, megszűnése, szerződési
kedvezmény nyújtása céljából kezeli a vele vevőként, szállítóként szerződött természetes
személy nevét, születési nevét, születési idejét, anyja nevét, lakcímét,
adóazonosító jelét, adószámát, vállalkozói, őstermelői igazolvány számát,
személyi igazolvány számát, lakcímét,
székhely, telephely címét, telefonszámát, e-mail címét, honlap-címét, bankszámlaszámát, vevőszámát (ügyfélszámát, rendelésszámát),
online azonosítóját (vevők, szállítók listája, törzsvásárlási listák), Ezen adatkezelés
jogszerűnek minősül akkor is, ha az adatkezelés a szerződés megkötését
megelőzően az érintett kérésére történő lépések megtételéhez szükséges. A
személyes adatok címzettjei: a Társaság ügyfélkiszolgálással kapcsolatos
feladatokat ellátó munkavállalói, könyvelési, adózási feladatokat ellátó
munkavállalói, és adatfeldolgozói. A személyes adatok tárolásának
időtartama: a szerződés
megszűnését követő 5 év.
(2) Az érintett
természetes személlyel az adatkezelés megkezdése előtt közölni kell, hogy az
adatkezelés a szerződés teljesítése jogcímén alapul, az a tájékoztatás
történhet a szerződésben is. Az érintettet személyes adatai adatfeldolgozó
részére történő átadásáról tájékoztatni kell.
A természetes személlyel kötött szerződéshez kapcsolódó adatkezelési
kikötés szövegét jelen Szabályzat 6. számú melléklete tartalmazza.
16.§ Jogi
személy ügyfelek, vevők, szállítók természetes személy képviselőinek
elérhetőségi adatai
(1) A kezelhető
személyes adatok köre: a természetes személy neve, címe, telefonszáma, e-mail
címe, online azonosítója.
(2) A személyes
adatok kezelésének célja: a Társaság jogi személy partnerével kötött szerződés
teljesítése, üzleti kapcsolattartás, jogalapja: az érintett hozzájárulása.
(3) A személyes adatok címzettjei, illetve a címzettek kategóriái: a
Társaság ügyfélszolgálattal kapcsolatos feladatokat ellátó munkavállalói.
(4) A személyes
adatok tárolásának időtartama: az üzleti kapcsolat, illetve az érintett
képviselői minőségének fennállását követő 5 évig.
(5) Az adatfelvételi lap mintáját jelen Szabályzat
7. számú melléklete tartalmazza. Ezen nyilatkozatot az ügyféllel,
vevővel, szállítóval kapcsolatban álló munkavállalónak ismertetnie kell az
érintett személlyel és a nyilatkozat aláírásával kérnie kell hozzájárulását
személyes adatai kezeléséhez. A nyilatkozatot az adatkezelés időtartamáig meg
kell őrizni.
17.
§ Regisztráció a Társaság honlapján
(1) A honlapon a természetes személy az adatai
megadásával tud.
(2)
A kezelhető személyes adatok köre: a természetes személy neve (vezetéknév,
keresztnév), címe, telefonszáma, e-mail címe, online azonosító, számlázási,
postázási név és cím.
(3) A személyes adatok kezelésének célja:
2.
Kapcsolatfelvétel, elektronikus, telefonos, SMS, és postai megkereséssel.
3. Tájékoztatás a Társaság
termékeiről, szolgáltatásairól, szerződési feltételeiről, akcióiról.
4. Reklám-küldemény a
tájékoztatás során elektronikusan és postai úton küldhető.
(4) Az adatkezelés jogalapja az érintett
hozzájárulása.
(5)
A személyes adatok címzettjei, illetve a címzettek kategóriái: a Társaság ügyfélszolgálattal,
marketing tevékenységével kapcsolatos feladatokat ellátó munkavállalói,
adatfeldolgozóként a Társaság IT szolgáltatója tárhely szolgáltatást végző
munkavállalói.
(6) A személyes adatok
tárolásának időtartama: a regisztráció /
szolgáltatás aktív fennállásáig, vagy az érintett hozzájárulása visszavonásáig
(törlési kérelméig).
18.
§ Hírlevél szolgáltatáshoz kapcsolódó adatkezelés
(1) A honlapon a hírlevél szolgáltatásra természetes
személy az adatai megadásával tud regisztrálni.A
feliratkozás során az Adatkezelési tájékoztatót (2. melléklet) egy linkkel
elérhetővé kell tenni. A hírlevéről az érintett a hírlevél „Leiratkozás”
alkalmazásának használatával, vagy írásban, vagy e-mailben tett nyilatkozattal
bármikor leiratkozhat, amely a hozzájárulás visszavonását jelenti. Ilyen
esetben a leiratkozó minden adatát haladéktalanul törölni kell.
(2) A kezelhető személyes adatok köre: a természetes személy neve (vezetéknév, keresztnév), e-mail címe.
(3) A személyes adatok kezelésének célja:
1. Hírlevél küldése a
Társaság termékei, szolgáltatásai tárgyában
2. Reklámanyag küldése
(4) Az adatkezelés jogalapja: az érintett
hozzájárulása.
(5)
A személyes adatok címzettjei, illetve a címzettek kategóriái: a Társaság ügyfélszolgálattal,
marketing tevékenységével kapcsolatos feladatokat ellátó munkavállalói,
adatfeldolgozóként a Társaság IT szolgáltatója munkavállalói a tárhely szolgáltatás
teljesítése céljából,
(6) A személyes adatok
tárolásának időtartama: a
hírlevél-szolgáltatás fennállásáig, vagy az érintett hozzájárulása
visszavonásáig (törlési kérelméig).
19. § Közösségi irányelvek / Adatkezelés a Társaság
Facebook oldalán
A
Társaság nem felel a Facebook felhasználók által közzétett jogszabályt sértő
adattartalmakért, hozzászólásokért. A Társaság nem felel semmilyen, a Facebook
működéséből adódó hibáért, üzemzavarért vagy a rendszer működésének
megváltoztatásából fakadó problémáért.
20. § Direkt marketing célú adatkezelés
(1)
Ha külön törvény eltérően nem rendelkezik, reklám természetes személynek, mint
reklám címzettjének közvetlen megkeresése módszerével (közvetlen üzletszerzés),
így különösen elektronikus levelezés vagy azzal egyenértékű más egyéni kommunikációs
eszköz útján - a 2008. évi XLVIII. törvényben meghatározott kivétellel -
kizárólag akkor közölhető, ha ahhoz a reklám címzettje előzetesen egyértelműen
és kifejezetten hozzájárult.
(2)
A Társaság által reklám-címzetti megkeresés céljára kezelhető személyes adatok
köre: a természetes személy neve, címe, telefonszáma, e-mail címe, online
azonosító.
(3)
A személyes adatok kezelésének célja a Társaság tevékenységéhez kapcsolódó
direkt marketing tevékenység folytatása, azaz reklámkiadványok, hírlevelek,
aktuális ajánlatok nyomtatott (postai) vagy elektronikus formában (e-mail)
történő rendszeres vagy időszakonkénti megküldése a regisztrációkor megadott
elérhetőségekre.
(4)
Az adatkezelés jogalapja: az érintett hozzájárulása.
(5)
A személyes adatok címzettjei, illetve a címzettek kategóriái: a Társaság
ügyfélszolgálattal kapcsolatos feladatokat ellátó munkavállalói,
adatfeldolgozóként a Társaság IT szolgáltatója szerverszolgáltatást végző
munkavállalói, postai kézbesítés esetén a Posta munkavállalói.
(6)
A személyes adatok tárolásának időtartama: a hozzájárulás visszavonásáig.
(7)
A direkt marketing célú adatkezeléshez való hozzájárulásra a jelen szabályzat 1.
melléklete szerinti adatkérő lap alkalmazható.
V. FEJEZET
JOGI KÖTELEZETTSÉGEN ALAPULÓ ADATKEZELÉSEK
21.
§ Adatkezelés adó- és számviteli kötelezettségek teljesítése céljából
(1)
A Társaság jogi kötelezettség teljesítése jogcímén, törvényben előírt adó és
számviteli kötelezettségek teljesítése (könyvelés, adózás) céljából kezeli a
vevőként, szállítóként vele üzleti kapcsolatba lépő természetes személyek
törvényben meghatározott adatait. A kezelt adatok az általános forgalmi adóról
szóló 2017. évi CXXVII. tv. 169.§, és 202.§-a alapján különösen: adószám, név,
cím, adózási státusz, a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 167.§-a alapján: név, cím, a gazdasági műveletet elrendelő személy vagy szervezet
megjelölése, az utalványozó és a rendelkezés végrehajtását igazoló személy,
valamint a szervezettől függően az ellenőr aláírása; a készletmozgások
bizonylatain és a pénzkezelési bizonylatokon az átvevő, az ellennyugtákon a
befizető aláírása, a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény
alapján: vállalkozói igazolvány száma, őstermelői igazolvány száma,
adóazonosító jel.
(2) A személyes adatok tárolásának időtartama a jogalapot adó jogviszony megszűnését követő 8 év.
(3) A személyes adatok címzettjei: a Társaság adózási, könyvviteli, bérszámfejtési, társadalombiztosítási feladatait ellátó munkavállalói és adatfeldolgozói.
22. § Kifizetői adatkezelés
(1) A Társaság jogi kötelezettség teljesítése jogcímén, törvényben
előírt adó és járulékkötelezettségek teljesítése (adó-, adóelőleg, járulékok
megállapítása, bérszámfejtés, társadalombiztosítási, nyugdíj ügyintézés) céljából
kezeli azon érintettek – munkavállalók, családtagjaik, foglalkoztatottak, egyéb
juttatásban részesülők – adótörvényekben előírt személyes adatait, akikkel
kifizetői (2017:CL. törvény az adózás rendjéről (Art.) 7.§ 31.) kapcsolatban
áll. A kezelt adatok körét az Art. 50.§-a határozza meg, külön is kiemelve ebből: a
természetes személy természetes személyazonosító adatait (ideértve az előző
nevet és a titulust is), nemét, állampolgárságát, a természetes személy
adóazonosító jelét, társadalombiztosítási azonosító jelét (TAJ szám).
Amennyiben az adótörvények ehhez jogkövetkezményt fűznek, a Társaság kezelheti
a munkavállalók egészségügyi (Szja tv. 40.§) és szakszervezeti (Szja 47.§(2) b./) tagságra vonatkozó adatokat adó és
járulékkötelezettségek teljésítés (bérszámfejtés, társadalombiztosítási
ügyintézés) céljából.
(2) A személyes adatok tárolásának időtartama a jogalapot adó jogviszony megszűnését követő 8 év.
(3) A személyes adatok címzettjei: a Társaság adózási, bérszámfejtési, társadalombiztosítási (kifizetői) feladatait ellátó munkavállalói és adatfeldolgozói.
23. § A Levéltári törvény szerint maradandó
értékű iratokra vonatkozó adatkezelés
(1)
A Társaság jogi kötelezettsége teljesítése jogcímén kezeli a köziratokról, a
közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag védelméről szóló 1995. évi LXVI.
törvény (Levéltári törvény) szerint maradandó értékűnek minősülő iratait abból
a célból, hogy a Társaság irattári anyagának maradandó értékű része épségben és
használható állapotban a jövő nemzedékei számára is fennmaradjon. Az
adattárolás ideje: a közlevéltár részére történő átadásig.
(2)
A személyes adatok címzettjei: a Társaság vezetője, iratkezelést, irattározást végző munkavállalója, a közlevéltár
munkatársa.
24. § Adatkezelés
pénzmosás / terrorizmus finanszírozása elleni kötelezettségek teljesítése, és
korlátozó intézkedések céljából
(1) A Társaság jogi kötelezettség teljesítése jogcímén, pénzmosás és terrorizmus-finanszírozása megelőzése és megakadályozása céljából kezeli ügyfelei, ezek képviselői, és a tényleges tulajdonosoknak a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvényben (Pmt.) meghatározott adatait: a) természetes személy a) családi és utónevét, b) születési családi és utónevét, c) állampolgárságát, d) születési helyét, idejét, e) anyja születési nevét, f) lakcímét, ennek hiányában tartózkodási helyét, g) azonosító okmányának típusát és számát; lakcímet igazoló hatósági igazolványa számát, a bemutatott okiratok másolatát. (7.§).
(2)
A Társaság jogi kötelezettség teljesítése jogcímén az Európai Unió és az ENSZ Biztonsági
Tanácsa által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések végrehajtása
céljából kezeli az erről szóló 2017. évi
LII. törvényben (Kit) meghatározott adatokat.
(3) A személyes
adatok címzettjei: a Társaság ügyfélkiszolgálással
kapcsolatos feladatokat ellátó munkavállalói, a Társaság vezetője és a Társaság
Pmt. szerinti kijelölt személye.
(4) A személyes
adatok tárolásának időtartama az üzleti kapcsolat megszűnésétől, illetve
az ügyleti megbízás teljesítésétől számított 8 év. (Pmt.
56.§(2))
VI. FEJEZET
ADATBIZONSÁGI
INTÉZKEDÉSEK
25. § Adatbiztonsági intézkedések
(1) A Társaság valamennyi célú és jogalapú
adatkezelése vonatkozásában a személyes adatok biztonsága érdekében köteles
megtenni azokat a technikai és szervezési intézkedéseket és kialakítani azokat
az eljárási szabályokat, amelyek a Rendelet és az Infotv.
érvényre juttatásához szükségesek.
(2)
Az Adatkezelő az adatokat megfelelő intézkedésekkel védi a véletlen vagy
jogellenes megsemmisítés, elvesztés, megváltoztatás, sérülés, jogosulatlan
nyilvánosságra hozatal vagy az azokhoz való jogosulatlan hozzáférés ellen.
(3)
A Társaság a személyes adatokat bizalmas adatként minősíti és kezeli. A
munkavállalókkal a személyes adatok kezelésére vonatkozóan titoktartási
kötelezettséget ír elő, amelyre a 10.
számú melléklet szerinti kikötést kell alkalmazni. A személyes
adatokhoz való hozzáférést a Társaság jogosultsági szintek megadásával korlátozza.
(4) A Társaság az informatikai rendszereket tűzfallal védi, és
vírusvédelemmel látja el.
(5) A Társaság alkalmazottai a munkahelyi gépekhez
csatlakoztathatják saját számítástechnikai eszközeiket, adattároló
és rögzítő eszközeiket.
(6) A Társaság az elektronikus adatfeldolgozást, nyilvántartást
számítógépes program útján végzi, amely megfelel az adatbiztonság
követelményeinek. A program biztosítja, hogy az adatokhoz csak célhoz kötötten,
ellenőrzött körülmények között csak azon személyek férjenek hozzá, akiknek a
feladataik ellátása érdekében erre szükségük van.
(7) A személyes adatok automatizált feldolgozása során az
adatkezelő és az adatfeldolgozó további intézkedésekkel biztosítja:
a) a jogosulatlan adatbevitel megakadályozását;
b) az automatikus adatfeldolgozó rendszerek jogosulatlan személyek
általi, adatátviteli berendezés segítségével történő használatának
megakadályozását;
c) annak ellenőrizhetőségét és megállapíthatóságát, hogy a
személyes adatokat adatátviteli berendezés alkalmazásával mely szerveknek
továbbították vagy továbbíthatják;
d) annak ellenőrizhetőségét és megállapíthatóságát, hogy mely
személyes adatokat, mikor és ki vitte be az automatikus adatfeldolgozó
rendszerekbe;
e) a telepített rendszerek üzemzavar esetén történő
helyreállíthatóságát és
f) azt, hogy az automatizált feldolgozás során fellépő hibákról
jelentés készüljön.
(8) A Társaság a személyes adatok védelme érdekében gondoskodik az
elektronikus úton folytatott bejövő és kimenő kommunikáció ellenőrzéséről.
(9) A Társaság által kezelt személyes adatok interneten történő
megosztása tilos!
(10) A munkahelyen és a Társaság eszközein fájl letöltő-, játék-,
csevegő-, szexuális szolgáltatásokat kínáló oldalak látogatása szigorúan tilos!
(11) Külső forrásból kapott vagy letöltött, nem engedélyezett
programok használata tilos!
(12) A folyamatban levő munkavégzés, feldolgozás alatt levő
iratokhoz csak az illetékes ügyintézők férhetnek hozzá, a személyzeti, a bér-
és munkaügyi ás egyéb személyes adatokat tartalmazó iratokat biztonságosan
elzárva kell tartani.
(13) Biztosítani kell az adatok és az azokat hordozó eszközök,
iratok megfelelő fizikai védelmét.
VII. FEJEZET
A TÁRSASÁG ADATFELDOLGOZÓ TEVÉKENYSÉGE
26.§ Adatfeldolgozó
tevékenységek
A
Társaság az alábbi tevékenységek tekintetében végez adatfeldolgozást:
6920 -
Számviteli, könyvvizsgálói, adószakértői tevékenység
6311 -
Adatfeldolgozás, web-hoszting szolgáltatás
6312 -
Világháló-portál szolgáltatás
5320 - Egyéb
postai, futárpostai tevékenység
27. § Adatfeldolgozói garancianyújtás
(1) A Társaság adatfeldolgozóként garantálja – különösen a
szakértelem, a megbízhatóság és az erőforrások tekintetében – hogy a Rendelet
követelményeinek teljesülését biztosító technikai és szervezési intézkedéseket
végrehajtja, ideértve az adatkezelés biztonságát is.
(2) Az Adatfeldolgozó tevékenysége során biztosítja, hogy az
érintett személyes adatokhoz való hozzáférésre feljogosított személyek – ha
jogszabályon alapuló megfelelő titoktartási kötelezettség hatálya alatt
egyébként nem állnak – az általuk megismert személyes adatok vonatkozásában
titoktartási kötelezettséget vállaljanak.
Az alkalmazandó Titoktartási nyilatkozat szövegét jelen szabályzat 8. számú Melléklete tartalmazza.
(7) A Társaság
megfelelő hardver és szoftver eszközökkel rendelkezik., az adatkezelés
jogszerűségének és az érintettek jogai védelmének biztosítására alkalmas
műszaki és szervezési intézkedések végrehajtására kötelezettséget vállal.
(8)
A Társaság az állami szervekkel való elektronikus kapcsolattartás jogi és
technikai feltételeivel rendelkezik.
(10) Társaságunk vállalja, hogy a megbízó adatkezelő
rendelkezésére bocsát minden olyan információt, amely az adatfeldolgozó
igénybevételére vonatkozó jogi rendelkezéseknek való megfelelés igazolásához
szükséges.
28. §
A megbízó (adatkezelő) kötelezettségei és jogai
1. Adatkezelő jogosult ellenőrizni Adatfeldolgozónál a
szerződés szerinti tevékenység végrehajtását.
2. Adatkezelőnek a szerződésben meghatározott feladatokkal
kapcsolatos utasításai jogszerűségéért az Adatkezelőt terheli felelősség,
ugyanakkor az Adatfeldolgozó köteles haladéktalanul jelezni az Adatkezelőnek,
amennyiben Adatkezelő utasítása vagy annak végrehajtása jogszabályba ütközne.
3. Az Adatkezelő kötelezettsége, hogy az érintett természetes
személyeket jelen szerződés szerinti adatfeldolgozásról tájékoztassa, ha
jogszabály előírja, hozzájárulásukat beszerezze.
29.§
Társaságunk, mint adatfeldolgozó kötelezettségei és jogai
1.
Utasítási jog: Az Adatfeldolgozó tevékenysége során kizárólag az Adatkezelő
írásbeli utasítása alapján jár el.
2.
Titoktartás: Az Adatfeldolgozó tevékenysége során biztosítja, hogy az
érintett személyes adatokhoz való hozzáférésre feljogosított személyek – ha
jogszabályon alapuló megfelelő titoktartási kötelezettség hatálya alatt
egyébként nem állnak – az általuk megismert személyes adatok vonatkozásában
titoktartási kötelezettséget vállaljanak.
3. Adatbiztonság: Az
Adatfeldolgozó a tudomány és technológia állása és a megvalósítás költségei,
továbbá az adatkezelés jellege, hatóköre, körülményei és céljai, valamint a
természetes személyek jogaira és szabadságaira jelentett, változó valószínűségű
és súlyosságú kockázat figyelembevételével megfelelő technikai és szervezési
intézkedéseket hajt végre annak érdekében, hogy a kockázat mértékének megfelelő
szintű adatbiztonságot garantálja. Az Adatfeldolgozó intézkedéseket hoz annak biztosítására,
hogy az irányítása alatt eljáró, a személyes adatokhoz hozzáféréssel rendelkező
természetes személyek kizárólag az adatkezelő utasításának megfelelően
kezelhessék az említett adatokat, kivéve, ha az ettől való eltérésre uniós vagy
tagállami jog kötelezi őket. Az Adatfeldolgozó gondoskodik arról, hogy a tárolt adatokhoz belső
rendszeren keresztül vagy közvetlen hozzáférés útján kizárólag az arra
feljogosított személyek, és kizárólag az adatkezelés céljával összefüggésben
férjenek hozzá. Az Adatfeldolgozó gondoskodik a felhasznált eszközök szükséges,
rendszeres karbantartásáról, fejlesztéséről. Az adatokat tároló eszközt
megfelelő fizikai védelemmel ellátott zárt helyiségben helyezi el, gondoskodik
annak fizikai védelméről is. Adatfeldolgozó a szerződésben meghatározott
feladatok ellátása érdekében megfelelő ismerettel és gyakorlattal rendelkező
személyeket köteles igénybe venni. Köteles továbbá gondoskodni az általa
igénybe vett személyek felkészítéséről a betartandó adatvédelmi jogszabályi
rendelkezések, a jelen szerződésben foglalt kötelezettségek, valamint az
adatfelvétel célja és módja tekintetében.
|
4. További adatfeldolgozó igénybevétele: Az Adatfeldolgozó vállalja, hogy további
adatfeldolgozót csak a Rendeletben és az Infotv-ben
meghatározott feltételek teljesítése mellett vesz igénybe. Az adatkezelő
jelen szerződésben általános felhatalmazást ad az Adatfeldolgozónak, hogy
további adatfeldolgozót (alvállalkozót) vegyen igénybe[1].
Az Adatfeldolgozó a további
adatfeldolgozó igénybe vételét megelőzően tájékoztatja az adatkezelőt a további
adatfeldolgozó személyéről, valamint a további adatfeldolgozó által végzendő
tervezett feladatokról. Ha az adatkezelő ezen tájékoztatás alapján a további
adatfeldolgozó igénybe vételével szemben kifogást emel, a további
adatfeldolgozó igénybevételére az adatfeldolgozó kizárólag a kifogásban
megjelölt feltételek teljesítése esetén jogosult. Ha az adatfeldolgozó bizonyos, az adatkezelő nevében
végzett konkrét adatkezelési tevékenységekhez további adatfeldolgozó
szolgáltatásait is igénybe veszi, erre köteles írásba foglalt szerződést kötni,
és abban a további adatfeldolgozóra is
ugyanazokat az adatvédelmi kötelezettségeket
telepíteni, mint amelyek az adatkezelő és az adatfeldolgozó között
létrejött jelen szerződésben
szerepelnek, különösen úgy, hogy a további adatfeldolgozónak megfelelő
garanciákat kell nyújtania a megfelelő technikai és szervezési intézkedések
végrehajtására, és ezáltal biztosítania kell, hogy az adatkezelés megfeleljen e
rendelet követelményeinek. Ha a további adatfeldolgozó nem teljesíti
adatvédelmi kötelezettségeit, az őt megbízó adatfeldolgozó teljes felelősséggel
tartozik az adatkezelő felé a további adatfeldolgozó kötelezettségeinek a
teljesítéséért.
5.
Együttműködés az Adatkezelővel:
a) Társaságunk, mint
adatfeldolgozó tevékenysége során minden megfelelő eszközzel segíti az
Adatkezelőt az érintettek jogai érvényesítésének elősegítése, ezzel kapcsolatos
kötelezettségei teljesítése érdekében.
b) Társaságunk, mint Adatfeldolgozó segíti az adatkezelőt a Rendelet
32–36. cikk (Adatbiztonság, Adatvédelmi hatásvizsgálat és előzetes konzultáció)
szerinti kötelezettségek teljesítésében, figyelembe véve az adatkezelés
jellegét és az adatfeldolgozó rendelkezésére álló információkat.
c) Társaságunk, mint adatfeldolgozó az
adatkezelő rendelkezésére bocsát minden olyan információt, amely a Rendelet 28.
cikkében (Az adatfeldolgozó) meghatározott kötelezettségek teljesítésének
igazolásához szükséges, továbbá amely lehetővé teszi és elősegíti az adatkezelő
által vagy az általa megbízott más ellenőr által végzett auditokat, beleértve a
helyszíni vizsgálatokat is. Ezen ponttal kapcsolatban az adatfeldolgozó
haladéktalanul tájékoztatja az adatkezelőt, ha úgy véli, hogy annak valamely
utasítása sérti ezt a rendeletet vagy a tagállami vagy uniós adatvédelmi
rendelkezéseket.
30.§
A Társaság adatfeldolgozási tevékenységének általános szerződési feltételei
(1) A Társaság az adatfeldolgozási tevékenységre a megbízóval
írásbeli szerződést köt.
(2) A Társaság adatfeldolgozási tevékenységének általános
szerződési feltételeit jelen szabályzat 9.
számú melléklete tartalmazza.
(3)
Az általános szerződési feltétel tartalmát a másik féllel a szerződéskötést
megelőzően meg kell ismertetni, és azt a másik félnek el kell fogadnia.
VIII. FEJEZET
ADATVÉDELMI INCIDENSEK KEZELÉSE
31. § Az adatvédelmi incidens fogalma
(1)
Adatvédelmi incidens: a biztonság olyan sérülése, amely a továbbított, tárolt
vagy más módon kezelt személyes adatok véletlen vagy jogellenes
megsemmisítését, elvesztését, megváltoztatását, jogosulatlan közlését vagy az
azokhoz való jogosulatlan hozzáférést eredményezi; (Rendelet 4. cikk 12.)
(2)
A leggyakoribb jelentett incidensek lehetnek például: a laptop vagy
mobil telefon elvesztése, személyes adatok nem biztonságos tárolása (pl.
szemetesbe dobott fizetési papírok); adatok nem biztonságos továbbítása,
ügyfél- és vevő- partnerlisták illetéktelen másolása, továbbítása, szerver
elleni támadások, honlap feltörése.
32. § Adatvédelmi incidensek kezelés, orvoslása
(1)
Adatvédelmi incidensek megelőzése, kezelése, a vonatkozó jogi előírások
betartása a Társaság vezetőjének feladata.
(2)
Az informatikai rendszereken naplózni kell a hozzáféréseket és hozzáférési kísérleteket,
és ezeket folyamatosan elemezni kell.
(3)
Amennyiben a társaság ellenőrzésre jogosult munkavállalói a feladataik ellátása
során adatvédelmi incidenst észlelnek, haladéktalanul értesíteniük kell a
Társaság vezetőjét.
(4)
A Társaság munkavállalói kötelesek jelenteni a Társaság vezetőjének, vagy a
munkáltatói jogok gyakorlójának, ha adatvédelmi incidenst, vagy arra utaló
eseményt észlelnek.
(5)
Adatvédelmi incidens bejelenthető a Társaság központi e-mail címén,
telefonszámán, amelyen a munkavállalók, szerződő partnerek, érintettek
jelenteni tudják az alapul szolgáló eseményeket, biztonsági gyengeségeket.
(6)
Adatvédelmi incidens bejelentése esetén a Társaság vezetője – az informatikai,
pénzügyi és működési vezető bevonásával – haladéktalanul megvizsgálja a
bejelentést, ennek során azonosítani kell az incidenst, el kell dönteni, hogy
valódi incidensről, vagy téves riasztásról van szó. Meg kell vizsgálni és meg kell állapítani:
a.
az incidens bekövetkezésének időpontját és helyét,
b.
az incidens leírását, körülményeit, hatásait,
c.
az incidens során kompromittálódott adatok körét, számosságát,
d.
a kompromittálódott adatokkal érintett személyek körét,
e.
az incidens elhárítása érdekében tett intézkedések leírását,
f.
a kár megelőzése, elhárítása, csökkentése érdekében tett intézkedések leírását.
(7)
Adatvédelmi incidens bekövetkezése esetén az érintett rendszereket,
személyeket, adatokat be kell határolni és el kell különíteni és gondoskodni
kell az incidens bekövetkezését alátámasztó bizonyítékok begyűjtéséről és
megőrzéséről. Ezt követően lehet megkezdeni a károk helyreállítását és a
jogszerű működés visszaállítását.
33. § Adatvédelmi incidensek nyilvántartása
(1) Az adatvédelmi
incidensekről nyilvántartást kell vezetni, amely tartalmazza:
a) az érintett személyes adatok körét,
b) az adatvédelmi incidenssel érintettek körét és
számát,
c)
az adatvédelmi incidens időpontját,
d)
az adatvédelmi incidens körülményeit,
hatásait,
e)
az adatvédelmi incidens orvoslására megtett intézkedéseket,
f)
az adatkezelést előíró jogszabályban meghatározott egyéb adatokat.
(2)
A nyilvántartásban szereplő adatvédelmi incidensekre vonatkozó adatokat 5 évig
meg kell őrizni.
IX. FEJEZET
AZ ÉRINTETT SZEMÉLY JOGAI
34.§ Tájékoztatás az érintett jogairól
(1) Az érintett jogai röviden összefoglalva:
1. Átlátható tájékoztatás,
kommunikáció és az érintett joggyakorlásának elősegítése
2. Előzetes tájékozódáshoz
való jog – ha a személyes adatokat az érintettől gyűjtik
3. Az érintett tájékoztatása
és a rendelkezésére bocsátandó információk, ha a személyes adatokat az
adatkezelő nem tőle szerezte meg
4. Az érintett hozzáférési
joga
7. Az adatkezelés
korlátozásához való jog
9. Az adathordozhatósághoz
való jog
11. Automatizált
döntéshozatal egyedi ügyekben, beleértve a profilalkotást
12. Korlátozások
13. Az érintett tájékoztatása
az adatvédelmi incidensről
16. Az adatkezelővel vagy az
adatfeldolgozóval szembeni hatékony bírósági jogorvoslathoz való jog
(2)
Az érintett jogai részletesen:
1. Átlátható tájékoztatás, kommunikáció
és az érintett joggyakorlásának elősegítése
1.1. Az adatkezelőnek az érintett részére a személyes adatok kezelésére
vonatkozó valamennyi információt és minden egyes tájékoztatást tömör,
átlátható, érthető és könnyen hozzáférhető formában, világosan és közérthetően
megfogalmazva kell nyújtania, különösen a gyermekeknek címzett bármely
információ esetében. Az információkat írásban vagy más módon – ideértve adott
esetben az elektronikus utat is – kell megadni. Az érintett kérésére szóbeli
tájékoztatás is adható, feltéve, hogy más módon igazolták az érintett
személyazonosságát.
1.2. Az adatkezelőnek elő kell segítenie az érintett jogainak a gyakorlását.
1.3. Az adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül, de mindenféleképpen a
kérelem beérkezésétől számított egy hónapon belül tájékoztatja az érintettet a
jogai gyakorlására irányuló kérelme nyomán hozott intézkedésekről. E határidő a
Rendeletben írt feltételekkel további két hónappal meghosszabbítható. amelyről
az érintettet tájékoztatni kell.
1.4. Ha az adatkezelő nem tesz intézkedéseket az érintett kérelme nyomán,
késedelem nélkül, de legkésőbb a kérelem beérkezésétől számított egy hónapon
belül tájékoztatja az érintettet az intézkedés elmaradásának okairól, valamint
arról, hogy az érintett panaszt nyújthat be valamely felügyeleti hatóságnál, és
élhet bírósági jogorvoslati jogával.
1.5. Az adatkezelő az információkat és az érintett jogairól szóló
tájékoztatást és intézkedést díjmentesen biztosítja, azonban a Rendeletben írt
esetekben díj számítható fel.
A
részletes szabályok a Rendelet 12 cikke alatt találhatók.
2.
Előzetes tájékozódáshoz való jog – ha a
személyes adatokat az érintettől gyűjtik
2.1. Az érintett jogosult arra, hogy az adatkezeléssel összefüggő tényekről
és információkról az adatkezelés megkezdését megelőzően tájékoztatást
kapjon. Ennek keretében az érintettet
tájékoztatni kell:
a) az adatkezelő és képviselője kilétéről és
elérhetőségeiről,
b)
az adatvédelmi tisztviselő elérhetőségeiről (ha van ilyen),
c)
a személyes adatok tervezett kezelésének céljáról, valamint az adatkezelés
jogalapjáról,
d)
jogos érdek érvényesítésén alapuló adatkezelés esetén, az adatkezelő vagy
harmadik fél jogos érdekeiről,
e)
a személyes adatok címzettjeiről – akikkel a személyes adatot közlik - , illetve a címzettek kategóriáiról, ha van ilyen;
e)
adott esetben annak tényéről, hogy az adatkezelő harmadik országba vagy
nemzetközi szervezet részére kívánja továbbítani a személyes adatokat.
2.2. A tisztességes és átlátható adatkezelés biztosítsa érdekében az
adatkezelőnek az érintettet a következő kiegészítő információkról kell
tájékoztatnia:
a)
a személyes adatok tárolásának időtartamáról, vagy ha ez nem lehetséges, ezen
időtartam meghatározásának szempontjairól;
b)
az érintett azon jogáról, hogy kérelmezheti az adatkezelőtől a rá vonatkozó
személyes adatokhoz való hozzáférést, azok helyesbítését, törlését vagy
kezelésének korlátozását, és tiltakozhat az ilyen személyes adatok kezelése ellen,
valamint az érintett adathordozhatósághoz való jogáról;
c)
az érintett hozzájárulásán alapuló adatkezelés esetén arról, hogy a
hozzájárulás bármely időpontban történő visszavonásához való jog, amely nem
érinti a visszavonás előtt a hozzájárulás alapján végrehajtott adatkezelés
jogszerűségét;
d)
a felügyeleti hatósághoz címzett panasz benyújtásának jogáról;
e)
arról, hogy a személyes adat szolgáltatása jogszabályon vagy szerződéses
kötelezettségen alapul vagy szerződés kötésének előfeltétele-e, valamint hogy az érintett köteles-e a személyes adatokat
megadni, továbbá hogy milyen lehetséges következményeikkel járhat az
adatszolgáltatás elmaradása;
f)
az automatizált
döntéshozatal tényéről, ideértve a profilalkotást is, valamint legalább ezekben
az esetekben az alkalmazott logikáról,
és arra vonatkozóan érthető információkról, hogy az ilyen adatkezelés
milyen jelentőséggel, és az érintettre nézve milyen várható következményekkel
bír.
2.3. Ha az adatkezelő a személyes adatokon a gyűjtésük céljától eltérő
célból további adatkezelést kíván végezni, a további adatkezelést megelőzően
tájékoztatnia kell az érintettet erről az eltérő célról és minden releváns
kiegészítő információról.
Az előzetes tájékozódáshoz való jog részletes
szabályait a Rendelet 13. cikke tartalmazza.
3. Az érintett tájékoztatása és a
rendelkezésére bocsátandó információk, ha a személyes adatokat az adatkezelő
nem tőle szerezte meg
3.1. Ha az adatkezelő a személyes adatokat nem az érintettől szerezte meg,
az érintettet az adatkezelőnek a személyes adatok megszerzésétől
számított legkésőbb egy hónapon belül;
ha a személyes adatokat az érintettel való kapcsolattartás céljára használják,
legalább az érintettel való első kapcsolatfelvétel alkalmával; vagy ha
várhatóan más címzettel is közlik az adatokat, legkésőbb a személyes adatok
első alkalommal való közlésekor tájékoztatnia kell az előbbi 2. pontban írt
tényekről és információkról, továbbá az érintett személyes adatok
kategóriáiról, valamint a személyes
adatok forrásáról és adott esetben
arról, hogy az adatok nyilvánosan hozzáférhető forrásokból származnak-e.
3.2. A további szabályokra az előbbi 2. pontban (Előzetes tájékozódáshoz
való jog) írtak
irányadók.
E
tájékoztatás részletes szabályait a Rendelet 14. cikke tartalmazza.
4. Az érintett hozzáférési joga
4.1. Az érintett jogosult arra, hogy az adatkezelőtől visszajelzést kapjon
arra vonatkozóan, hogy személyes adatainak kezelése folyamatban van-e, és ha
ilyen adatkezelés folyamatban van, jogosult arra, hogy a személyes adatokhoz és
az előbbi 2-3. pontban írt kapcsolódó információkhoz hozzáférést kapjon.
(Rendelet 15. cikk).
4.2. Ha személyes adatoknak harmadik országba vagy nemzetközi szervezet
részére történő továbbítására kerül sor, az érintett jogosult arra, hogy tájékoztatást
kapjon a továbbításra vonatkozóan a Rendelet 46. cikk szerinti megfelelő
garanciákról.
4.3. Az adatkezelőnek az adatkezelés tárgyát képező személyes adatok
másolatát az érintett rendelkezésére kell bocsátania. Az érintett által kért
további másolatokért az adatkezelő az adminisztratív költségeken alapuló,
észszerű mértékű díjat számíthat fel.
Az
érintett hozzáférési jogára vonatkozó részletes szabályokat a Rendelt 15. cikke
tartalmazza.
5.1. Az érintett jogosult arra, hogy kérésére az Adatkezelő indokolatlan
késedelem nélkül helyesbítse a rá vonatkozó pontatlan személyes adatokat.
5.2. Figyelembe véve az adatkezelés célját, az érintett jogosult arra, hogy
kérje a hiányos személyes adatok – egyebek mellett kiegészítő nyilatkozat útján
történő – kiegészítését is.
Ezen
szabályokat a Rendelet 16. cikke tartalmazza.
6.1. Az érintett jogosult arra, hogy kérésére az adatkezelő indokolatlan
késedelem nélkül törölje a rá vonatkozó személyes adatokat, az adatkezelő pedig köteles arra, hogy
az érintettre vonatkozó személyes adatokat indokolatlan késedelem nélkül
törölje ha
a)
a személyes adatokra már nincs szükség abból a célból, amelyből azokat
gyűjtötték vagy más módon kezelték;
b)
az érintett visszavonja az adatkezelés alapját képező hozzájárulását, és az
adatkezelésnek nincs más jogalapja;
c)
az érintett tiltakozik az adatkezelése ellen, és nincs elsőbbséget élvező
jogszerű ok az adatkezelésre,
d)
a személyes adatokat jogellenesen kezelték;
e)
a személyes adatokat az adatkezelőre alkalmazandó uniós vagy tagállami jogban
előírt jogi kötelezettség teljesítéséhez törölni kell;
f)
a személyes adatok gyűjtésére közvetlenül gyermeknek kínált, információs
társadalommal összefüggő szolgáltatások kínálásával kapcsolatosan került sor.
6.2. A törléshez való jog nem érvényesíthető, ha az adatkezelés szükséges
a)
a véleménynyilvánítás szabadságához és a tájékozódáshoz való jog gyakorlása
céljából;
b)
az adatkezelőre alkalmazandó uniós vagy tagállami jog szerinti kötelezettség
teljesítése, illetve közérdekből vagy az adatkezelőre ruházott közhatalmi
jogosítvány gyakorlása keretében végzett feladat végrehajtása céljából;
c)
a népegészségügy területét érintő közérdek alapján;
d)
a közérdekű archiválás céljából, tudományos és történelmi kutatási célból vagy
statisztikai célból, amennyiben a törléshez való jog valószínűsíthetően
lehetetlenné tenné vagy komolyan veszélyeztetné ezt az adatkezelést; vagy
e)
jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez, illetve védelméhez.
A
törléshez való jogra vonatkozó részletes szabályokat a Rendelet 17. cikke
tartalmazza.
7. Az adatkezelés korlátozásához
való jog
7.1. Az adatkezelés korlátozása esetén az ilyen személyes adatokat a
tárolás kivételével csak az érintett hozzájárulásával, vagy jogi igények
előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez, vagy más természetes vagy
jogi személy jogainak védelme érdekében, vagy az Unió, illetve valamely
tagállam fontos közérdekéből lehet kezelni.
7.2. Az érintett jogosult arra, hogy kérésére az Adatkezelő korlátozza az
adatkezelést ha ha az alábbiak valamelyike teljesül:
a)
az érintett vitatja a személyes adatok pontosságát, ez esetben a korlátozás
arra az időtartamra vonatkozik, amely lehetővé teszi, hogy az Adatkezelő
ellenőrizze a személyes adatok pontosságát;
b)
az adatkezelés jogellenes, és az érintett ellenzi az adatok törlését, és
ehelyett kéri azok felhasználásának korlátozását;
c)
az Adatkezelőnek már nincs szüksége a személyes adatokra adatkezelés céljából,
de az érintett igényli azokat jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez
vagy védelméhez; vagy
d)
az érintett tiltakozott az adatkezelés ellen; ez esetben a korlátozás arra az
időtartamra vonatkozik, amíg megállapításra nem kerül, hogy az adatkezelő jogos
indokai elsőbbséget élveznek-e az érintett jogos indokaival szemben.
7.3. Az adatkezelés korlátozásának feloldásáról az érintettet előzetesen
tájékoztatni kell.
A
vonatkozó szabályokat a Rendelet 18. cikke tartalmazza.
Az
adatkezelő minden olyan címzettet tájékoztat valamennyi helyesbítésről,
törlésről vagy adatkezelés-korlátozásról, akivel, illetve amellyel a személyes
adatot közölték, kivéve, ha ez lehetetlennek bizonyul, vagy aránytalanul nagy
erőfeszítést igényel. Az érintettet kérésére az adatkezelő tájékoztatja e
címzettekről.
E
szabályok a Rendelet 19. cikke alatt találhatók.
9. Az adathordozhatósághoz való jog
9.1. A Rendeletben írt feltételekkel az érintett jogosult arra, hogy a rá
vonatkozó, általa egy adatkezelő rendelkezésére bocsátott személyes adatokat
tagolt, széles körben használt, géppel olvasható formátumban megkapja, továbbá
jogosult arra, hogy ezeket az adatokat egy másik adatkezelőnek továbbítsa
anélkül, hogy ezt akadályozná az az adatkezelő, amelynek a személyes adatokat a
rendelkezésére bocsátotta, ha
a)
az adatkezelés hozzájáruláson, vagy szerződésen
alapul; és
b)
az adatkezelés automatizált módon történik.
9.2. Az érintett kérheti a személyes adatok adatkezelők közötti közvetlen
továbbítását is.
9.3. Az adathordozhatósághoz való jog gyakorlása nem sértheti a Rendelet 17. cikkét (A törléshez való
jog („az elfeledtetéshez való jog”). Az adtahordozhatósághoz való jog
nem alkalmazandó abban az esetben, ha az adatkezelés közérdekű vagy az
adatkezelőre ruházott közhatalmi jogosítványai gyakorlásának keretében végzett
feladat végrehajtásához szükséges. E jog nem érintheti hátrányosan mások jogait
és szabadságait.
A
részletes szabályokat a Rendelet 20. cikke tartalmazza.
10.1. Az érintett jogosult arra, hogy a saját helyzetével kapcsolatos
okokból bármikor tiltakozzon személyes adatainak közérdeken, közfeladat
végrehajtásán (6. cikk (1) e)) , vagy jogos érdeken
(6. cikk f)) alapuló kezelése ellen,
ideértve az említett rendelkezéseken alapuló profilalkotást is. Ebben az
esetben az adatkezelő a személyes adatokat nem kezelheti tovább, kivéve, ha az
adatkezelő bizonyítja, hogy az adatkezelést olyan kényszerítő erejű jogos okok
indokolják, amelyek elsőbbséget élveznek az érintett érdekeivel, jogaival és
szabadságaival szemben, vagy amelyek jogi igények előterjesztéséhez,
érvényesítéséhez vagy védelméhez kapcsolódnak.
10.2. Ha
a személyes adatok kezelése közvetlen üzletszerzés érdekében történik, az
érintett jogosult arra, hogy bármikor tiltakozzon a rá vonatkozó személyes
adatok e célból történő kezelése ellen, ideértve a profilalkotást is,
amennyiben az a közvetlen üzletszerzéshez kapcsolódik. Ha az érintett
tiltakozik a személyes adatok közvetlen üzletszerzés érdekében történő kezelése
ellen, akkor a személyes adatok a továbbiakban e célból nem kezelhetők.
10.3. Ezen
jogokra legkésőbb az érintettel való első kapcsolatfelvétel során kifejezetten
fel kell hívni annak figyelmét, és az erre vonatkozó tájékoztatást egyértelműen
és minden más információtól elkülönítve kell megjeleníteni.
10.4. Az
érintett a tiltakozáshoz való jogot műszaki előírásokon alapuló automatizált
eszközökkel is gyakorolhatja.
10.5. Ha
a személyes adatok kezelésére tudományos és történelmi kutatási célból vagy
statisztikai célból kerül sor, az érintett jogosult arra, hogy a saját
helyzetével kapcsolatos okokból tiltakozhasson a rá vonatkozó személyes adatok
kezelése ellen, kivéve, ha az adatkezelésre közérdekű okból végzett feladat
végrehajtása érdekében van szükség.
A
vonatkozó szabályokat a Rendelet cikke tartalmazza.
11. Automatizált döntéshozatal egyedi
ügyekben, beleértve a profilalkotást
11.1. Az érintett jogosult arra, hogy ne terjedjen ki rá az olyan, kizárólag
automatizált adatkezelésen – ideértve a profilalkotást is – alapuló döntés
hatálya, amely rá nézve joghatással járna vagy őt hasonlóképpen jelentős
mértékben érintené.
11.2. Ez a jogosultság nem alkalmazandó abban az esetben, ha a döntés:
a) az érintett és az adatkezelő közötti
szerződés megkötése vagy teljesítése érdekében szükséges;
b)
meghozatalát az adatkezelőre alkalmazandó olyan uniós vagy tagállami jog teszi lehetővé,
amely az érintett jogainak és szabadságainak, valamint jogos érdekeinek
védelmét szolgáló megfelelő intézkedéseket is megállapít; vagy
c)
az érintett kifejezett hozzájárulásán alapul.
11.3. Az előbbi a) és c) pontjában említett esetekben az adatkezelő köteles
megfelelő intézkedéseket tenni az érintett jogainak, szabadságainak és jogos
érdekeinek védelme érdekében, ideértve az érintettnek legalább azt a jogát,
hogy az adatkezelő részéről emberi beavatkozást kérjen, álláspontját kifejezze,
és a döntéssel szemben kifogást nyújtson be.
A további szabályokat a
Rendelet 22. cikke tartalmazza.
12. Korlátozások
Az
adatkezelőre vagy adatfeldolgozóra alkalmazandó uniós vagy tagállami jog
jogalkotási intézkedésekkel korlátozhatja jogok és kötelezettségek (Rendelet
12-22. cikk, 34. cikk, 5. cikk) hatályát ha a
korlátozás tiszteletben tartja az alapvető jogok és szabadságok lényeges
tartalmát.
E
korlátozás feltételeit a Rendelet 23. cikke tartalmazza.
13. Az érintett tájékoztatása az
adatvédelmi incidensről
13.1. Ha az adatvédelmi incidens valószínűsíthetően magas kockázattal jár a
természetes személyek jogaira és szabadságaira nézve, az adatkezelőnek
indokolatlan késedelem nélkül tájékoztatnia kell az érintettet az adatvédelmi
incidensről. E tájékoztatásban világosan és közérthetően ismertetni kell az
adatvédelmi incidens jellegét, és közölni kell legalább a következőket:
a)
az adatvédelmi tisztviselő vagy a további tájékoztatást nyújtó egyéb
kapcsolattartó nevét és elérhetőségeit;
c)
ismertetni kell az adatvédelmi incidensből eredő, valószínűsíthető
következményeket;
d)
ismertetni kell az adatkezelő által az adatvédelmi incidens orvoslására tett
vagy tervezett intézkedéseket, beleértve adott esetben az adatvédelmi
incidensből eredő esetleges hátrányos következmények enyhítését célzó
intézkedéseket.
13.2. Az érintettet nem kell az tájékoztatni, ha a következő feltételek
bármelyike teljesül:
a)
az adatkezelő megfelelő technikai és szervezési védelmi intézkedéseket hajtott
végre, és ezeket az intézkedéseket az adatvédelmi incidens által érintett
adatok tekintetében alkalmazták, különösen azokat az intézkedéseket – mint
például a titkosítás alkalmazása –, amelyek a személyes adatokhoz való
hozzáférésre fel nem jogosított személyek számára értelmezhetetlenné teszik az
adatokat;
b)
az adatkezelő az adatvédelmi incidenst követően olyan további intézkedéseket
tett, amelyek biztosítják, hogy az érintett jogaira és szabadságaira jelentett,
magas kockázat a továbbiakban valószínűsíthetően nem valósul meg;
c)
a tájékoztatás aránytalan erőfeszítést tenne szükségessé. Ilyen esetekben az
érintetteket nyilvánosan közzétett információk útján kell tájékoztatni, vagy
olyan hasonló intézkedést kell hozni, amely biztosítja az érintettek hasonlóan
hatékony tájékoztatását.
A
további szabályokat a Rendelet 34. cikke tartalmazza.
Az
érintett jogosult arra, hogy panaszt tegyen egy felügyeleti hatóságnál –
különösen a szokásos tartózkodási helye, a munkahelye vagy a feltételezett
jogsértés helye szerinti tagállamban –, ha az érintett megítélése szerint a rá
vonatkozó személyes adatok kezelése megsérti a Rendeletet. Az a
felügyeleti hatóság, amelyhez a panaszt benyújtották, köteles tájékoztatni az
ügyfelet a panasszal kapcsolatos eljárási fejleményekről és annak eredményéről,
ideértve azt is, hogy a az ügyfél jogosult bírósági
jogorvoslattal élni.
E
szabályokat a Rendelet 77. cikke tartalmazza.
15.1. Az egyéb közigazgatási vagy nem bírósági útra tartozó jogorvoslatok
sérelme nélkül, minden természetes és jogi személy jogosult a hatékony bírósági
jogorvoslatra a felügyeleti hatóság rá vonatkozó, jogilag kötelező erejű
döntésével szemben.
15.2. Az egyéb közigazgatási vagy nem bírósági útra tartozó jogorvoslatok
sérelme nélkül, minden érintett jogosult a hatékony bírósági jogorvoslatra, ha
az illetékes felügyeleti hatóság nem foglalkozik a panasszal, vagy három
hónapon belül nem tájékoztatja az érintettet a benyújtott panasszal kapcsolatos
eljárási fejleményekről vagy annak eredményéről.
15.3. A felügyeleti hatósággal szembeni eljárást a felügyeleti hatóság
székhelye szerinti tagállam bírósága előtt kell megindítani.
15.4. Ha a felügyeleti hatóság olyan döntése ellen indítanak eljárást,
amellyel kapcsolatban az egységességi mechanizmus keretében a Testület előzőleg
véleményt bocsátott ki vagy döntést hozott, a felügyeleti hatóság köteles ezt a
véleményt vagy döntést a bíróságnak megküldeni.
E
szabályokat a Rendelet 78. cikke tartalmazza.
16. Az adatkezelővel vagy az adatfeldolgozóval
szembeni hatékony bírósági jogorvoslathoz való jog
16.1. A rendelkezésre álló közigazgatási vagy nem bírósági útra tartozó jogorvoslatok
– köztük a felügyeleti hatóságnál történő panasztételhez való jog – sérelme
nélkül, minden érintett hatékony bírósági jogorvoslatra jogosult, ha megítélése
szerint a személyes adatainak e rendeletnek nem megfelelő kezelése
következtében megsértették az e rendelet szerinti jogait.
16.2. Az adatkezelővel vagy az adatfeldolgozóval szembeni eljárást az
adatkezelő vagy az adatfeldolgozó tevékenységi helye szerinti tagállam bírósága
előtt kell megindítani. Az ilyen eljárás megindítható az érintett szokásos
tartózkodási helye szerinti tagállam bírósága előtt is, kivéve, ha az
adatkezelő vagy az adatfeldolgozó valamely tagállamnak a közhatalmi jogkörében
eljáró közhatalmi szerve.
E szabályokat a Rendelet 79.
cikke tartalmazza.
X. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
35. § A Szabályzat megállapítása és
módosítása
A
Szabályzat megállapítására és módosítására a Társaság ügyvezetője jogosult.
36.
§ Intézkedések a szabályzat megismertetése
E Szabályzat rendelkezéseit meg kell
ismertetni a Társaság valamennyi munkavállalójával (foglalkoztatottjával), és a
munkavégzésre irányuló szerződésekben elő kell írni, hogy betartása és
érvényesítése minden munkavállaló (foglalkoztatott) lényeges munkaköri
kötelezettsége.